Пирин. Диви Кози, Тевно Езеро, Валявишки Чукар, Момини Двори, Джангал

След предшната ми разходка из Пирин много ми се искаше да се върна обратно и да видя още красивите места на тази планина, със сигурност най-истинската планина в България. Обичам Стара Планина, но след върховете на Пирин (и Рила) тя вече не изглежда толково впечетляващо ))) Добре че оставих Пирин за последно и не ходих там преди да обиколя Стара Планина. Тъй като от неделя 06.09 времето трябваше да се развали, още в четвъртък (03.09) побързах към х.Гоце Делчев от която за половин час (с лифт) се качих на х.Безбог и от там продължих към Тевно Езеро…

Ден 1. х.Безбог – Попово Езеро – засл.Тевно Езеро – вр.Валявишки Чукар – вр.Момини Двори – засл.Тевно Езеро

Като и очаквах на пътеката до попово Езеро имаше много хора, но повечето вече се прибираха, тъй като аз тръгнах от Безбог към 13.30 , а те бързаха да се приберат вкъщи с лифта който работи до 16:15, така че на Попово Езеро вече бях сам.

Обиколих езерото по пътека и излязох към новата синя маркировка за Тевно Езеро. На различни сайтове намерих информация че от Безбог до Тевно има 4 часа път. Така и планирах този маршрут, за да стигна към езерото към 17-18 часа, само че минах този маршрут за 2.30 часа… Може би защото информация е за пътеката която обикаля повече (през Демеркапийски Циркус), а не пряката която минава през Лява Кралевдворската Порта. Не знам. Така ли иначе, към 16:00 вече бях на хижата, след стръмното изкачване към портата:

Разгледах хижата (залон), зарадвах се че почти няма хора и, тъй като имах много време, реших да се кача на Валявишки Чукар (2664 М), от който има страхотна гледка към езерото, връх Каменица (2822 м), Джангал (2730 М) и дори Вихрен (2914 М) и Кутело (2907 М).

тази снимка в портфолио: The Peaks of Pirin

За да снимам в посока Муратов Връх (2669 М) реших да сложа един 3 stop Soft GND филтър с който гледката стана малко нереалистична, но все пак интересна.

От Чукар разгледах и връх Момини Двори (2725 М) към който и тръгнах след малко

И вр.Каменица (2822 М)

Имах още 2 часа до залеза, така че реших да се кача и на вр. Момини Двори, който в същност е 2 (или дори 3) връха. Все пак нагоре имаше 2 големи и 1 малка пирамидки, на различно ниво, с по 3-4 метра между тях. Много лесно беше да се качваш на тоя връх, катериш се като дива коза по камъни и това е, път надолу обаче не е толково лесен. Много стръмно и не знаеш кой от камъните на които стъпваш стои здраво, а кой не. Като поле от мини. Няколко пъти стъпих на „грешните“ камъни, които се движиха заедно с мен… е, малко адреналин, няма лошо )))

От пътеката се вижда Кралевдворската порта и връх Кралев Двор (2680 М), прлича на Акула.

И моята сняка заедно с връх Джангал (2730 М)

И пак кралевдворската порта

тази снимка в портфолио: The Ridge

И пак „Камениците“ (от дясно на ляво – Каменишка Кукла 2690 М, Каменица 2822, Малка Каменица 2679, Кралев Двор 2680). Заслон се намира на едно удобно място от което лесно може да се качи на няколко интересни връха (Джангал, Момини Двори, Каменица, Валявишки Чукар)

След спускането вече трябваше да бързам, слънцето се скриваше зад Мозговишка Порта.

Исках да оставя раницата на заслона и да обиколя езерото за да намеря добри композиции, но вече нямах време, трябваше да бързам и да започвам да снимам

тази снимка в портфолио: Reflections in the Mountain Lake

По това време туристите вече пият по хижите, но за мен пък започва най-важната част на разходката.

Пак нямах късмет с ясно време, очаквах че връх Каменица ще стане червен и ще се получат много интересни снимки, но времето пак беше облачно…

… и не само облачно, беше много влажно. Така че двата ми градиентни филътра се „испотяваха“ и трябваше да ги чистя всеки 2-3 минути, тоест след всяка снимка. Така че не беше приятно. изобщо. Трябваше да сниам докато още имаше интересна светлина на залеза, а аз пък чистих филтрите…. + с всеки 10 минути облаците бяха все по ниско и ниско….

тази снимка в портфолио: Stone Lake

Нямаше гледка нито в една посока

Тази нощ беше пълнолуние, така че дори през ноща беше много светло и аз спокойно се поразходих до едно малко езеро дето се намира под Тевно и Каменица. Без фенер, без челник, само луната светеше )))

тази снимка в портфолио: Full Moon, Low Clouds, Calm Lake

Това беше за първия ден, нямах късмет с залеза, но поне имаше интересна мъгла с която успях да направя хубави снимки. На заслона имаше хора, но на наровете спаха само 3 човека, така че беше нормално. Не искам да си представям как се нощува на тоя заслон ако има 30+ туриста ))) Условията са нормални, имаше храна, продават карти, снимки и какво ли не (дори дъжодбрани). Но аз рядко ям на хижите, аз си нося 5-6 Corny и 3 литра вода и не ми трябва повече ))) за два дни, разбира се.

Ден 2. Дивите Кози. от Тевно до Безбог през Джангал.

Събудих се към 6, погледнах през прозореца към Каменица и не видях нищо интересно ))) така че мързеливо прекарах още един час в „леглото“ и към 7 тръгнах да снимам езерото.

И към 7:40 вече бях на път към х.Безбог, но през връх Джангал и Валявишки Езера.
Сутринта нямаше какво да снимам, така че сложих фотоапарат в чантата ми и се катерих по камъни в посока на връх Джангал, на картите пътеката не е отбелязана, но тя е маркирана с оранжеви точки и пирамидки от камъни.
И така, след някъде 40 минути ходене забелязах диви кози на един от склоновете на Момини Двори ))) Те любопитно ме гледаха и аз имах време да извадя фотоапарат от чантата и да ги снимам ))) разбира се че 50мм никак не стигат…. така че качество е лошо, но козите се виждат ))) Не бих познал че са кози, все пак изобщо не приличат на своите „домашни роднини“, но на заслосна имаше плакат с рисунки на Пиринските животни, и тези кози бяха точно такива каквито са били на рисунките.

Те тръхгнаха в посока Джангалска Порта и много лесно се катериха по опасните камъни ))
А аз пък продължих в поскоа на връх Джангал, все пак вече бях близо, така че реших да се кача на него.

На хижата ми казаха че от Тевно може спокойно да се мине за Джангалска Порта, така че аз тръгнах, но без пътека, по западните склонове. Супер стръмно беше, една грешна стъпка… и сигурно нямаше да мога да пиша за разходката ми тук ))) След экстремното спускане бях на едно малко езеро (от Валявишките Езера) където имаше много гъби.

След езерото вече нямаше слънце, тъмни облаицте спряха на върховете и не се движеха. Не бързах никъде и като намерих много боровинки спрях за десетина минути…

Като бях на половин час от х.Безбог започна да вали, но съвсем леко, и сперше след 5 минути.

И така завърши втората ми разходка из Пирин. На път за София видях стадо крави, и трябвше да спра за да ги снимам )))

Най-добрите ми снимки от Пирин в Портфолиото ми : Pirin

7 Comments

1. Борислав Дилов
    Posted септември 7, 2009 at 17:57 | Permalink

Снимките от Пирин, както всички ваши снимки са чудесни като качество и художествена фотография. Има маркирана пътечка с червени точки към Дженгал. Тя започва на 7-8 минути от Тевно езеро. Слиза се от билния ръб, който води към Момин двор. Ако намерите пътеката, нататък се следват пирамидките и избелелите червени точки. Друго място, от което може да направите хубави снимки, е връх Каменица. Този връх може да се достигне от Кралевдворска дясна порта и да се слезе през Кози превал. Ако обиколите тези места, може да направите още много фантастични снимки. Ще се радвам да видя ваши снимки от тези и много други места. Много нови фотографски попадения! Успех

2. Анонимен
    Posted декември 13, 2009 at 20:56 | Permalink

Чудесни снимки!

3. Posted декември 25, 2009 at 12:13 | Permalink

превъзходни места; благодарим на тези, които ни показват това…

4. BateBorko
    Posted февруари 18, 2010 at 08:20 | Permalink

Бях през тези два дни на заслона (даже компанията ни е на една от снимките – попийваме биричка на пейките между заслона и езерото). През втория ден направихме траверс на връх Каменица. Времето бе прекрасно, снимки пусках във фотофорума и планината епсилон.
    Хубави снимки си направил, пътеписът също е добър!
    Поздравления и пожелания за нови успешни туристически преживявания!

5. Краси
    Posted август 1, 2010 at 16:20 | Permalink

Преди 2 седмици бяхме по тези места и видяхме може би същите тези диви козички с лекота да се катерят по скалите, към връх Каменица докато ние се превивахме под тежестта на раниците:) Това, което видяхме бяха само движещи се (по-точно скачащи) обекти, фотоапаратите не ни дадоха възможност да ги видим отблизо, затова ми беше много интересно да видя на Вашите снимки тези красиви животни. Винаги е интересно да видиш още една гледна точка за места, на които си бил. Снимките са прекрасни. Ще „изплагиатствам“ някой Ваш маршрут:)

6. Анонимен
    Posted юли 14, 2016 at 10:52 | Permalink

Невероятни снимки! Благодаря за прекрасната разходка!

7. Posted декември 11, 2017 at 14:44 | Permalink

Thank you, I’ve just been searching for information about this subject for a while and yours is the best I’ve came upon till now. But, what concerning the conclusion? Are you certain in regards to the supply?